vrijdag 13 december 2013

Leer Tunisch Haken: In het Rond met Meer Kleuren


Lessen gemist? Hier kun je alles over Tunisch haken terugvinden!

Vorige week liet ik je zien hoe je in het rond Tunisch kon haken. Toen heb ik laten zien hoe je de linker pot cozy kon maken. Wat ik je deze week wil laten zien is hoe je tijdens je project kunt wisselen van kleur!
In principe zullen veel dingen hetzelfde zijn als vorige keer, maar het wisselen zelf zal ik proberen te verduidelijken. Als je strepen van 1 kleur wilt zul je voor iedere streep twee bollen van dezelfde kleur moeten gebruiken, maar de stappen om te wisselen zullen hetzelfde zijn.
Geen ebook dit keer, want het is echt een tutorial deze keer :)



 Kies een aantal kleuren die bij elkaar passen. Ik heb een bord met kleurpaletten op mijn Pinterest staan, en daar heb ik kleurpalet uitgekozen. Ik gebruik Rowan cotton en een tweezijdige haaknaald van 6 mm.



 En natuurlijk een pot waar de cozy om heen moet.


 

Maak een ketting van lossen die past om de pot.


 

Sluit deze en  markeer je lus op je naald als eerste steek.


Neem steken op zoals je zou doen bij een algemene heengaande toer.



 Heb je er genoeg, dan draai je je naald om en schuif je je werk naar links weet je nog?

 

Hecht dezelfde kleur of een andere kleur aan.


 

En begin een teruggaande toer.



 

Heb je ongeveer 4 steken over, dan draai je je naald weer om en ga je verder met je heengaande toer. Ga zo verder in een spiraal (zie ook hier) tot je een streep hebt van de juiste/gewenste dikte.



 

Bij deze cozy gebruikte ik weer de Gewone Tunische Steek dus bij de eerste steek stopte ik mijn naald achter de voorste lus langs en ging ik vrolijk verder met in het rond haken!

 
 

Maar! Nu wilde ik van kleur veranderen. Stop bij de eerste steek. Werk nog niet in een lus/draad/steek.

 

Kies twee (of 1 als je je strepen in 1 kleur maakt!) nieuwe kleuren. Eentje voor de heengaande toer en eentje voor de teruggaande toer.

 

Steek je naald in de eerste steek achter de verticale draad, maak een omslag met de nieuwe kleur en neem een lus op. Laat de oude kleur hangen (knip af tot een einde van ongeveer 15 cm.
 
 

Neem de lussen op en verplaats je stekenmarkeerder naar de eerste steek (de eerste lus van de nieuwe kleur).

 

Op de teruggaande toer moet je natuurlijk ook nog je kleur veranderen. Als je weer je werk hebt omgedraaid zorg je eerst dat je alle lussen van je oude eerste kleur hebt afgewerkt met de oude tweede kleur. Houd 1 lus oude kleur over.


 

Maak een omslag met je tweede nieuwe kleur (of dezelde kleur als je voor je heengaande toer hebt gebruikt).


 

Haal door twee lussen en ga zo door met je teruggaande toer tot je weer iets van 4 steken over hebt. Draai je werk weer om en ga dan door met de heengaande toer.

Op deze manier kun je dus strepen maken!

 

Het enige nadeel is dat je hetzelfde krijgt als je een spiraal maakt met alleen maar vasten: de kleur verschuift. Ik heb daar helaas geen oplossing voor!



Om de laatste afsluitende toer te doen zorg je ervoor dat je stopt met de heengaande toer voor de eerste steek van je toer, en 1 lus overhoudt na de terugaande toer.


Haal de kleur die je voor de verticale draden hebt gebruikt door je eerste steek (steek je naald in zoals je bij een Gewone Tunische steek zou doen) en lus en maak een afsluitende ronde door halve vasten door alle verticale draden te maken. Deze methode werkt eigenlijk beter dan die van vorige week!

 

En klaar! Draadje afhechten, wegstoppen en de cozy is gebruiksklaar!


1 opmerking:

  1. Dit vind ik echt leuk. Ik probeer het en dat maakt de tunische steek wat minder saai.
    Dank je wel voor de super duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx