vrijdag 8 november 2013

Leer Tunisch haken: Gewone Tunische Steek


In deze les worden de basistoer, de Gewone Tunische Steek en de afsluitende toer besproken.
Alle lessen vind je hier!

De Gewone Tunische Steek is de basissteek bij Tunisch haken. De steek wordt gemaakt door telkens in heengaande toer steken op te nemen en door deze steken in een teruggaande toer af te werken.

Het haakwerk dat je hiervan krijgt is dik en stevig en heeft maar een beetje rek.
Deze steek geeft ook een mooi raster om op te borduren omdat je zulke regelmatige vierkantjes krijgt.

Hoe werkt het?
Wat ik nu ga uitleggen geldt in principe als start rij voor alle steken die ik in de cursus ga behandelen. In de volgende delen zal ik altijd refereren naar deze les omdat hier de basis in wordt behandeld.
In Tunisch haken werk je met heengaande en teruggaande toeren (of rondes). Bij een heengaande toer neem je steken op door lussen in je werk te maken en bij een teruggaande toer werk je de lussen op een bepaalde manier weer van je lange haaknaald af.
Hier gaan we, we beginnen met een algemene basis toer, deze gebruik je altijd voor de eerste toer bij alle verschillende Tunische steken. Hij bestaat uit een heengaande toer waarbij je steken opneemt en een teruggaande toer waarbij je steken van je haaknaald af werkt.

 Algemene basistoer 
Heengaande toer

 

Neem een lange rechte tunische haaknaald (of even een gewone en zet een klein aantal steken op) en wat garen.

Haak een aantal lossen voor het aantal steken dat je wilt. Draai de lossenketting zo dat je de achterkant van de steken ziet (de bobbels)

Steek de naald in de eerste steek.


 

Maak een omslag.

 

Haal een lus op en laat lus op naald.


Herhaal dit voor alle steken. Ik had een ketting van 10 lossen gemaakt en heb nu 11 lussen op mijn naald omdat de eerste lus altijd op de naald blijft staan.

Algemene basistoer 
Teruggaande toer

 

Maak 1 losse. Deze geeft de hoogte die je nodig hebt en je raakt hierdoor je laatste steek niet kwijt.



 

Maak een omslag

 

Haal de draad door 2 lussen (je ziet dat in deze heel goed, de lus op de naald is door twee lussen heengegaan, bij mijn duim).

 

Herhaal voor alle steken.

Je hebt nu een complete algemene basistoer. Deze maak je altijd. Hierna kun je dan alle steken/patronen doen die je wilt.
Maar nu gaan we verder met onze eerste steek: de Gewone Tunische Steek (GTS).

GTS 
Heengaande toer

 

Voor de TGS moet je je naald tussen de verticale draden insteken. Dit doe je achter de voorste verticale draad, van rechts naar links. Je begint altijd bij de tweede steek. De meest rechtse onder je lus laat je met rust.

 

Op deze manier.

 

Maak een omslag en haal de lus op. Laat de lus op de naald.

 

Herhaal deze stappen tot de laatste steek. Voor de laatste steek moet je even goed kijken. Je ziet hier een losse, en links steekt een deel uit. Zie je dat? Die moet je als verticale draad gaan gebruiken.

 

Je steekt de naald van rechts naar links door deze lus.

 

Hierna maak je een omslag en haal je een lus op.

 

Tadaa! Een rij GTS.

GTS 
Teruggaande toer

 

Maak een losse.

 

*Maak een omslag, haal door twee lussen* herhaal dit voor alle steken.

Nu heb je een complete rij TGS!




Algemene afsluitende toer

Om je project af te maken, zorg je ervoor dat je een rij halve vasten maakt zodat de laatste rij ook mooi Tunisch er uit ziet.
 
 

Als je werkt met de GTS begin je door de haaknaald van rechts naar links achter de voorste lus in te steken en een omslag te maken.


 

 Haal acther de voorste verticale draad langs maar ook meteen door de lus op je haaknaald.


Hier zie je een close up.

 

Hier zie je dat ik twee halve vasten heb gemaakt.

Let op: als je met andere Tunische steken werkt zul je dus je naald op een andere manier moeten insteken! Daarmee behoud je het uiterlijk van je gebruikte steken. 


Je maakt dus een halve vaste om lussen kwijt te raken. Herhaal dit voor alle steken tot en met de laatste steek in de hoek. Je schuift van rechts naar links. Hecht de draad op de normale manier zoals bij haken af.

Klaar!

Zoals jullie van mijn vorige cursus gewend zijn, zijn er ook bij deze cursus oefenpatronen.


Veel plezier!
 

6 opmerkingen:

  1. dank je wel! ik wil dat al lang eens uitproberen ! ik ga op jacht naar een tunische haaknaald !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor deze basisles, ik kwam er maar niet uit, fantastisch zoals je het met foto's duidelijk uitlegt, ik ga vanavond gelijk aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Duidelijke uitleg! Erg fijn om het zo te leren. Ik had wel een vraagje, als ik iets breeds wil maken bijvoorbeeld een deken of brede sjaal hoe doe ik dat dan? Want er passen niet genoeg steken op een naald. Ik kan er nergens iets over vinden, heb jij een tip daarvoor?

    Groetjes ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha net je eerste les gedaan, ging goed... Het is wel even wennen, maar heel leuk, thnx

    BeantwoordenVerwijderen

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx