donderdag 18 februari 2016

Tutorial: Crochet around Beads / Kralen omhaken



Voor deze tutorial heb je nodig: Een houten kraal in de gewenste maat, een passende haaknaald en katoen garen (niet te dik, niet te dun).
Gebruikte steek: vaste, onzichtbaar minderen met vasten. De tutorial voor onzichtbaar minderen  vind je HIER.


Het idee is simpel: je gaat 1/3 van de hoogte van de bal meerderen zoals bij een cirkel met vasten, daarna ga je in een spiraal zonder meerderen omhoog, en de laatste 1/3 ga je minderen. 

~~~~~~

You will need: A wooden bead in a desired size, a fitting crochet hook and cotton yarn (match hook and yarn!).
Used stitch: single crochet  (US term) and invisible single crochet decrease. You can find the tutorial on the invisible decrease HERE.

The idea is simpel: you will increase with sc stitches until you have 1/3 of the height of the ball and the correct diameter, add length without increasing, and once you have 1/3 left you will decrease.

 

Start met 3 lossen, maak met hv een cirkel en haak 6 vasten in de cirkel. Plaats stekenmarkeerder in 1e steek en werk in een spiraal.

~~~~

Start with ch3, sl st in 1st st to close round and hook 6 sc in the circle. Put stitchmarker in 1st stitch and work in a spiral.

 

Meerder vervolgens net als in een cirkel. Haak voor de 2e toer 2 v in elke steek (12 v). 

~~~~

Increase just as you would for a cirkel. In the second round work 2 sc in each st (12 sc).

 

Meet ondertussen met je kraal. Met 12 vasten heb ik nog niet de juiste breedte/diameter. Ik voegde  nog een ronde toe met 6x *2v in 1e st, 1 v in volgende st* (18 v).

~~~~

Keep an eye on the size of your bead and compare it to your circle. I had 12 sc stitches, but it's not as wide as it should be. I added one round of *2 sc in first st, 1 sc in next st* 6x (18 sc)

 

De bedoeling is dat je meerdert totdat je net je gehaakte cirkel ernaast er onder uit ziet piepen. Ik heb nu 18 vasten op de foto in 3 rondes gehaakt. Ik ben nu klaar voor de volgende stap.

~~~~~~

You will increase until your crocheted cirkel will be same width as your bead (slightly). If you view your bead from the top you will see a bit of the sides peeping from underneath your bead. I had 18 sc after 3 rounds and am ready for the next step.

 

Voeg rondes toe zonder te meerderen. Hier ben ik op de helft. Dus nog niet op 2/3! 

~~~~

Add rounds without increasing. I am halfway there, but not yet on 2/3!

 

Na 4 gewone rondes was ik bij het punt aangekomen dat de diameter van de kraal weer minder werd. Nu heb ik 2/3 van de kraalhoogte gehad. Tijd om te minderen! Laat de kraal nu in je werk zitten en haak verder met de kraal erin. Minder volgens de standaard regels maar werk met onzichtbaar minderen.

~~~~

After 4 regular rounds I reached the point of the bead when its diameter was starting to decrease. I had 2/3 of the bead covered. Leave the bead in your work and crochet further with the bead in it. Decrease according to the standard rules of decreasing with single crochet stitches but work with invisible decreases.


 

Dit is hoe mijn werk nu vasthoud. Doe 6x *inv minderen over 2 st, 1 v in volgende st* (12 v over).

~~~~

This is how I hold my work. Repeat *inv decr. over 2 st, 1 sc in next st* 6x (12 sc).


 

Nu heb ik nog 12 v over dus ik ga mijn laatste toer minderen doen. Ik doe 6x *onzichtbaar minderen over 2 st* tot ik er 6 heb.

~~~~

I have 12 st left so I am about to start my last round of decreases. I repeat *inv decr over 2 st* 6x until I have 6 st left.


 

Hecht draad af. 

~~~~

Fasten off.



 

Neem een stopnaald en rijg de laatste 6 steken netjes samen en werk het eindje weg (let op: het eerste eind heb ik dus al weggewerkt voordat ik de kraal er in stopte).

~~~~

Take a darning needle and weave your yarn end through the last 6 stitches and weave in your end (just make sure you weave in your first end right before you pop in your bead).



 

Dat was het! Dit kun je dus met alle maten  kralen toepassen. Je zult soms minder/meer moeten minderen, of misschien dunner garen gebruiken. Het is even passen en meten.

~~~~

That's it! You can do this with any size bead. Sometimes you have increase more or less or try thinner yarn. Just fiddle and try. You will come up with a perfect combination.



Ik maakte twee kettingen, eentje met paarse/lila kralen en eentje met zalm. De kraal die ik hier in dit tutorial gemaakt heb ga ik gebruiken als sleutelhanger. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Heel veel plezier met het omhaken van kralen!


~~~~~~

I made two necklaces, one with purple and lilac beads and one with salmon. De bead I used for this tutorial is going to be a keychain. The possibilities are endless!

Have fun with your own bead projects!




xxxxx
Barbara

10 opmerkingen:

  1. Leuk! Wil ik ook nog eens doen. Wat is dat snel-verlopende garen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is Lily Sugar n Cream. Ik heb het ook gebruikt voor mijn vaatdoekjes. Dit was nog een restje :)

      Verwijderen
  2. Mooie ketting kan je daar van maken. Leuk hoor.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaaf! Heb het ook pas ontdekt en al wat sleutelhangers gemaakt. Kunt ze ook goed gebruiken voor babyspeelgoedje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat heb ik inderdaad ook al voorbij zien komen. Misschien dat ik me daar binnenkort aan waag. Eerst maar eens een nieuw kindje in de omgeving zien te krijgen ;)

      Verwijderen
  4. Super cute! Thanks for sharing great tutorial!
    Enjoy the rest of your week.
    Hugs and love from Portugal,
    Ana Love Craft
    www.lovecraft2012.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, leuk. Daar kan je zulke leuke dingen mee doen. Dank je voor de tutorial.

    BeantwoordenVerwijderen

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx