woensdag 20 mei 2015

My Garden ~ May







Het tuinseizoen is opeens in volle gang, wat een heerlijke dagen hebben we achter de rug, hier daar een mals buitje, maar de zon piept regelmatig er door heen!

Al een tijdje staan de plantjes geduldig te wachten en moeder ik over tot ze eindelijk buiten mochten gaan spelen. Ik was nu ietsje eerder met zaaien dan vorig jaar, maar wat blijkt, eigenlijk was ik toch weer te laat! Ik denk dat ik volgend jaar eind maart de handen uit de mouwen moet steken in plaats van half april.

Maar op dit moment is de kleine kas nog overvol en tel ik iedere keer vol spanning de blaadjes. Mogen ze al? Alleen de courgette is van het weekend naar buiten gegaan. De rest moet nog wachten. Ik merk alleen dat niet alles even goed kiemt. Ik wacht nog op pompoen, wat tomaat en ik twijfel of ik niet beter de peper maar binnen kan zetten... Het is pas mijn tweede jaar moestuinieren en ik heb denk ik nog een hoop te leren.

De tuin is de afgelopen maand groen, groener groenst geworden en hoe fijn is het dan als je de middagen buiten kan doorbrengen en alle plantjes kan bewonderen!

En, ik was echt verbaasd, er is leven in onze vijver. Op dit moment leven er gezellig 1 kikker, 2 padden en een salamander in ons mini vijvertje, een heerlijkheid om naast te gaan zitten en te bekijken!

Ook de voortuin is nu echt dit jaar aan de beurt. Al die jaren dat we hier wonen hebben we niet echt een idee gehad. Vorig jaar heb ik een zijstrook wat bijvriendelijker gemaakt (maar kocht ik de plantjes te laat waardoor ze allemaal doodschroeiden omdat het al te warm was), maar nu gaat de rest van de tuin er aan geloven. Het wordt daar ook een moestuin, maar een wintermoestuin.

Ik hoop dat ik daar boerenkool, rabarber, prei, andijvie dat soort dingen kan gaan zetten. Ik twijfel over knolselderij. Ik vind dat namelijk best lekker, maar de rest van de familie? Om te testen maak ik morgen knolselderijsoep.....

xx
Barbara

~~~~~~
Gardening season is in full swing! The May weather has been a joy up till now, lots of sunshine, blissful rain for all the plants. It is great to be outside so much!

Since April I have been mothering over my little seedlings but I have noticed that this year I was a little bit late again with sowing my seeds. They are still quite small and the slugs have already eaten my gurkin plant. Boo. A wise lesson that I really  need to start in March next year.

My little greenhouse is still full of little plants and they are waiting to go outside. Only my zucchini plant is now in the vegetable bed and I think he is doing well.

On the other hand I have sown lots of bee flowers and our little pond has four occupants: 1 frog, 2 toads and a salamanders. It is such a delight to see them sunbathing in the afternoon. The kids love it.

And finally we are working (well I am, I have been weeding and shoveling all week!) on the front yard. The side of the front yard is already done with lots of bee friendly flowers, but the biggest part is going to be a vegetable garden with lots of winter veggies. I am planning on putting lettuce, garlic, some celery etc in there. I need to dig out four plants (quite big) and then I can go and arrange the vegetable bed. I hope it will work!

xx
Barbara

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx