vrijdag 11 september 2015

Friday Find!

FREE PATTERN: 3-part  Crochet Sampler Blanket ༺:

Een normale vrijdag en dus een leuke haakvondst. 
Deze deken leek me wel wat voor de komende winter.

Fijn weekend!

xx
Barbara

~~~~~~

It's a normal Friday and this means time for a crochet find! 
I thought you might like this blanket for the upcoming winter.

Have a wonderful weekend!

xx
Barbara

donderdag 10 september 2015

Re-release: Timeless Triangle Shawl




Lang lang geleden zette ik het patroon voor deze shawl in mijn Ravelry Shop en op Etsy.

Niemand had interesse :)

Dus bij deze komt dit patroon nu gratis voor jullie online.


Veel plezier!!!

~~~~~~

A long long time ago I had put the pattern for this shawl in my Ravelry shop and Etsy shop.

Nobody was interested :)

So I've decided to put this pattern online for free.


Have fun!!!

woensdag 9 september 2015

Save-my-ass Teaching (or How Teachers Improvise)


Je moet je voorstellen dat ik eigenlijk zo'n docent ben die heel gelukkig wordt van een goed voorbereide les (en dat hij ook van A tot Z lukt). 

Aantekeningen klaar, powerpointje klaar, opdracht klaar. 

Er zijn jaren geweest dat ik me door de lessen heenblufte puur vanwege het feit dat ik geen tijd had om voor te bereiden toen de kindjes nog klein waren.

Maar soms moet je echt voorbereiden, en is het lastig inplannen. Oeps. Ik had tijdgebrek.

Gisteren hobbelde ik van overleg naar overleg naar overleg. Zelfs in de pauze was ik bezig met overleggen met twee leerlingen over hun profielwerkstuk (al kauwend op een boterham). Eigenlijk had ik op twee tussenuren gerekend, maar die werden door overleg weggesnoept.

En gisteren had ik mijn allereerste echte les over nieuwe stof met 6vwo. En dit is mijn eerste keer 6vwo.....

Ik plukte snel tijdens het uur ervoor (terwijl de leerlingen bezig waren met een opdracht) nog wat plaatjes van internet, plempte dat in een powerpoint en controleerde mijn lesplan half (dat had ik dan weer wel gemaakt).

En de les startte. Het ging goed, het ging lekker, ook al had ik niet alle termen pats boem klaar, linkjes leggen, een vergelijking op het bord over negatieve terugkoppeling en positieve terugkoppeling. Negatieve terugkoppeling is een makkie, maar al pratend maakte mijn brein overuren over de positieve terugkoppeling....

Ik gokte een voorbeeld voor op het bord. Al pratend keek ik nog eens goed naar mijn tekening en dacht: "He? Wat bazel ik nou? Klopt dit? " en raakte de draad kwijt! Paniek in mijn hoofd, maar je moet koel blijven in zo'n situatie. Laat de leerlingen het vooral niet merken.

Ik improviseerde: "Jongens, dit is niet het beste voorbeeld, zoek in je Binas een betere!" en zwaaide de deur open van het kabinet en siste "Aaaaaaaaaargh, ik ben mijn verhaal kwijt!". De collega die daar zat moest lachen.

Dus vrijdag (als ik ze weer zie) doen alsof er niets gebeurd is, ze laten beginnen met definities in het schrift schrijven en dan zorg ik dat ik het weer tot in de puntjes verzorgd heb.

Improviseren is iets wat ik heb moeten leren, doodeng vond ik een onvoorbereide les toen ik startte met lesgeven. Maar het is een kunst die elke docent van pas komt, want lesgeven is iets dat een soort van actie-reactie baan is. Niets is zeker met lesgeven, denk maar aan leerlingen die de boel verstoren of een coordinator die binnenkomt of een leerling die flauwvalt tijdens een ontleed practicum (jaja echt gebeurd). Ik raad beginnend docenten aan om niet al te vast te houden aan een presentatie of lesplan. Laat het soms eens los (niet altijd natuurlijk) en kijk wat er gebeurt. Vaak vinden dan de leukste lessen plaats of krijg je als docent een briljant idee voor volgende lessen.

P.S. ik vond uiteindelijk een goed voorbeeld van een positieve terugkoppeling, met oxytocine, maar die ga ik voor alle zekerheid nog goed controleren. Ik duik nog even in de stof!

~~~~~~~~~~~ 

I liked to be thinked of as a teacher who prepares her lessons and crosses her t's and dots her i's.
This has not always been the case, and when the kids were small I improvised a lot.
It's not fun though and I like to start a class knowing what I want to teach and have a plan and a powerpoint and an assignment. Well prepared!

Yesterday I had a little bit of a problem with time management and instead of the time I thought I had to prepare my 12th grade class (it's my first time teaching 12th grade) I ran from meeting to meeting to meeting, had a mini-meeting with two studens and just had no time left.

I started my 11th grade class and while they were working I managed to copy paste some figures into a Powerpoint, checked my lessonplan in a few seconds and was "ready" to start my 12th grade class.

Or so I thought.

I rambled through a few slides easily, trying to point out the important words and trying to explain them correctly. Then I started a comparison on the blackboard, drawing a negative feedback loop (we were talking about homeostasis) and turned my attention to the positive feedback loop. The truth is, a negative feedback loop is easy peasy. I have explained with dozens of examples in the last few years.

But I could not find a good example of a positive feedback loop in my head. I started drawing the first thing that popped into my head and kept talking.

And then I stepped back and looked at it and I thought "Whaaaaat? What did I just draw? Is this right?"

In a split second I turned around, my mind frantically thinking of how to save my ass (really that's what I thought, the most important thing is not let the kids know you messed up and you need to correct in) and blurted: "This is not the best example, find a better one in your textbook!" 

Whilst collecting my own book in our biology office I blurted out to a colleague: "Aaaaaargh I lost my story!" and he laughed so much.

We understand.

Sometimes we just mess up. And you need to improvise. I will get back to the subject in next class but I had to let it go and let them sort it out a bit. It worked.

It is really hard to get used to when you are starting to teach but is an art every teacher must learn. It can be used in any lesson disturbed by either a student or other teacher walking in, a fainting student during a science class etc. As a teacher you have to improvise sometimes.
So step away from the lesson plan sometimes be it willingly or driven by the situation and go with the flow.
During those improvised lessons beautiful things happen.

maandag 7 september 2015

zaterdag 5 september 2015

September Link Party



De nieuwe versie van de link party begint vandaag. Doen jullie mee?

Het is echt zo'n dag om binnen te zitten en lekker te haken. Ik haakte mijn nieuwste ontwerp af, dus binnenkort meer hierover!

Fijn weekend!


~~~~~

It's the first time of the new Link Party setup today. Are you in?

Today is perfect day to just stay inside and crochet. I finished my newest design so I am excited to tell you more about it very soon!

Have a great weekend!


Last weeks top 3 most-clicked bloggers:


Number 1
 
 



Number 2

  

 
Number 3

 



Have fun with the Link Party!
If you get the most clicks you will be featured in the first part of the next Link Party.

Follow me on Facebook ~ Instagram ~ Twitter for more crochet love!


donderdag 3 september 2015

Vlog #2 : My Furls Hook in Action!



Na lang beraad heb ik besloten dat de vlogs voorlopig in het Engels gaan gebeuren aangezien ik gistermiddag alleen maar heb zitten vechten met YouTube om de ondertiteling aan het werk te krijgen. Niks sloeg hij op, twee keer heb ik alles opnieuw zitten typen. Daarna bekeek ik eens mijn statistieken: serieus de helft van mijn bezoekers praat Nederlands, de andere helft niet. Het leek me niet echt eerlijk om het dan alleen in het Nederlands te doen.

Ik gaf het op. Voor nu dan.

Ik heb wel een ander programma gevonden maar dat moet ik nog even uitzoeken!

Maar goed: ik dacht ik laat mijn mooie haaknaald, die ik gisteren in een review besprak, maar in actie zien! Ik laat vooral even zien hoe het zit met het "rollen" dat je met deze naald doet.

Veel plezier!


~~~~~~~~

After much deliberation I decided that the vlogs will be in English for now. I can't get any subtitling up and running on YouTube so I threw in the towel.

In this vlog I will show you how to use the Furls crochet hook from yesterday's review and I thought it would be nice to show you the "rolling" motion you actually do with this hook.

Have fun!

woensdag 2 september 2015

Review: Furls Raspberry Swirl Crochet Hook




 
 
 
*This is NOT an affiliation post. All opinions are mine*

Man wat heb ik lang zitten dubben en kwijlen op de Furls website. Sinds ik ze voor het eerst zag bij Moogly en Wink was ik verliefd. Is zo'n haaknaald wat voor mij? Is het het geld waard?
Ik vind zat ook te dubben over de Alpha houten haaknaalden echt prachtig, maar ja, die prijs!

De Candy Shop "resin" haaknaalden lagen wel in mijn budget, dus toen ik door mijn mini-verkoopjes weer een bedrag had gespaard nam ik de stap en bestelde ik een Furls Raspberry Swirl haaknaald, dat is een 4.0 mm naald.

Hij kwam na ongeveer 3 weken aan in een prachtig doosje.

En ik was verliefd. De vorm vond ik gek, maar nam me voor om hem vaak te gebruiken en er aan te wennen. Want, supermooi!!! Ik maakte letterlijk een sprongetje en bewonderde hem van alle kanten. Glitters!

De meeste mensen houden een haaknaald vast als een pen (denk ik) en dit soort haaknaalden zijn in mijn ogen meer voor meshouder, ja toch? Dus ik paste mijn manier van haken aan. Onwennig begon ik met de haaknaald als een mes te hanteren!

Gedurende vakantie gebruikte ik hem voor mijn nieuwe aankomende ontwerp.

Mijn mening?

Hij is even wennen, maar hij ligt prettig in de hand. Ik denk niet dat je deze haaknaald met alle soorten garens kunt gebruiken want ik merkte met een bolletje katoen dat hij een beetje piepte (maar dat moet ik nog een beetje uitproberen).

Voordelen:
- Bestaat uit 1 stuk dus geen naden of koppen die ergens uit kunnen vallen
- Net iets groter handvat waardoor je je naald iets meer ontspannen vasthoudt
- Supermooi
- Gelijkere steken (je krijgt meer ritme in het maken van steken lijkt wel)

Nadelen:
- Echt WENNEN. Niet echt een nadeel, maar je werkt anders met deze naald. Tijdens het haken moet je hem wat meer rollen om je steken te maken (dat leerde ik van iemand anders die zweert bij deze naalden)
- Toch wel duur
- Ik heb het idee dat de maat niet klopt. Ik heb hem hierboven naast mijn Tulip Etimo 4 mm gehouden. Hij lijkt me breder!

Ik denk dat mijn Furls naald een groeiende liefde moet zijn, want ik ben een tikkeltje kritisch. Het was niet meteen superfijn om mee te haken omdat ik zo moest wennen. Maar ik moet zeggen dat ik op een mes-manier fijn vind werken dus ik ga deze naald vaker gebruiken

Voor degenen die metaal fijner vinden heb ik goed nieuws. Furls heeft sinds kort een nieuwe haaknaald die a) goedkoper is om te maken en b) meer in de lijn ligt van de bekendere ergonomische haaknaalden maar wel met de Furls vorm. Ik deed mee aan de pre-order en ik hoop binnenkort de Odyssey vast te kunnen houden! Dus je hoort nog meer binnenkort!

Wat vind je van deze naald? Ben je misschien trotse eigenaar van een Furls naald? Wat vind je er van? Is het het bedrag waard?

xx

Barbara
~~~~

I once saw this lovely hook at Moogly and Wink and it triggered my interest. I love the shape but I have been contemplating and scrolling through the Furls website for a long long time before I decided to take the plunge. I was a bit scared though. Were they worth the money? Will they arrive in one piece in the Netherlands.
I had to decide between the gorgeous Alpha wooden hooks and a Candy Shop resin hook.

So I saved up some money from selling patterns and closed my eyes and ordered a Furls Raspberry Swirl hook in size G.

It arrived, in one piece, after three weeks in the cutest box ever.

I was utterly in love. It's pink, it has a bit of sparkle, and the only "weird" thing was the shape. I thought I could get used to that and I was already planning on using it a lot. I literally squealed when I opened it. It had glitter in it.

Most people are penholders when it comes to holding a hook, but this hook is more directed to knife holders. I had to get used to holding it completely different since I am a penholder from the start. I really liked how it felt, but it was a bit difficult to get used to different movements.

During my vacation I tested this hook and compared it to my beloved Tulip Etimo hook.

My opinion?

Pros:
- It's one piece, no seams or things to fall off
- The handle is bigger so it is more relaxed to hold i.e. you can crochet longer
- Pretty!!!
- My stitches were more even

Cons:
- I really really had to get used to it. I learned you have to make a kind of rolling (towards you) motion to used this hook
- The price
- I am not sure, but I think the size is a bit off. I am holding it next to my Tulip 4mm and it should be the same size. It looks bigger to me!

Although there are a few cons I think I am going to love this brand. They have hired a guy to make their Alpha hooks (you can find the seller on Etsy as well) and they are quick with answering questions (I emailed them before my purchase) and the service is great. These are lifetime keepers.

I will work more with these hooks and I am happy to say that Furls is now making a new type of hook, the Odyssey. This hook will be cheaper and looking more like a regular ergonomic hook but with the Furls shape. I pre-ordered two sizes and they should be arriving in a few weeks. So there will be more Furls news!!

What do you think? Are you an owner of a Furls hook? Do you like it? Is a Furls hook worth the money or not?