woensdag 25 november 2015

Frobel kids





Is creativiteit erfelijk?
Geen idee, ik hoop een beetje van wel. Dan denk ik dat ze wat van mij hebben meegekregen hihi.
Die kotertjes van ons hebben buien waarbij ze de ene tekening na de ander maken. De een nog abstracter (dat je uitleg nodig hebt van wat er is geschilderd) tot superduidelijk met harkhandpoppetjes en huizen.

Kathelijne is het meest van frutselen. Geen kleurplaat of stickervel is veilig. En dan zit ze met uitgestoken tong supernetjes binnen de lijntjes te kleuren.
Geert is meer van het schrijven en de vaak abstracte tekeningen.

Dit weekend waren ze aan het rommelen tussen mijn handwerkspullen en toen vonden ze de clover pompom makers. Toen MOESTEN er natuurlijk een lading "pompoentjes" gemaakt worden!

Sint had dat natuurlijk gehoord en zorgde ervoor dat er een pakketje op de mat lag met heerlijk knutselspul. 
Vanochtend was het hierdoor een heerlijke creatieve explosie van papier, verf, kwasten en stempels in de huiskamer! Geert vertelde dat hij de stempels altijd al had willen hebben en "Sinterklaas heeft me gehoord dat ik dat zei!"

Ze zijn dan zo lekker aan het keutelen, heerlijk!

Maar, zou het erfelijk zijn? Creativiteit? Ik weet dat aan mijn vaderskant er veel tekentalent is, mijn moeder werd pas later crea bea. Bij mijn man zit wel wat handwerktalent, maar hijzelf weer niet.

Of is het hoe je er mee opgegroeid bent? Misschien allebei?

~~~~

Is creativity heriditary? Can we pass it along to our kids?
I haven't got a clue, but a bit of me hopes that it is passed along in our genes and that they've got it from me.
Those kids love to draw, glue, cut and sticker anything they can get their hands on. You know, there are weeks when there are two to three drawings made in a single day!

Kathelijne loves to colour and being four years old she is pretty good at colouring inside the lines, or make art with lots of (pink) stickers.
Geert likes to write notes and draw broomstick handed people and houses and rollercoasters.

Last weekend they were rummaging through my stuff and found the Clover pompom makers and off they went, producing pompom after pompom. So much fun.

Sint Nicholas heard it of course and deliverd a tiny package with a few drawing templates and stamps! Geert told me he "always wanted those and Sinterklaas has heard me!". 

I love it when they are sitting at the table, painting or something else, and listen to their discussions.

But I really wonder. Is it genetics? I know in my family there are a few drawing talents such as my grandpa and aunt. and I know my MIL used to crochet and knit and her mother too. My mother became very creative when we were tweens/teens. My hubby is totally not into drawing or painting. 

Do you need to grow up with someone creative to be it yourself? Of is it a combination of nature AND nurture?


xxx
Barbara

8 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat je zulke creatieve kinderen hebt. Ik kom uit een gezin met een vader en een moeder die niet creatief zijn of waren. Ik heb er een beetje te veel van. Het zou natuurlijk ook een generatie over kunnen slaan.. Ik heb zulke warme herinneringen aan het knutselen aan tafel. Leuk.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij haalt de schade in ;) Ik heb ook goede herinneringen aan knutselen, zo lekker even ontspannen bezig zijn, is het niet?

      Verwijderen
  2. Wat heerlijk, zoveel geknutsel aan de tafel.
    Mijn zoontje vindt het ook wel leuk, maar heeft niet zoveel geduld om iets op zijn gemak af te maken. Hij zal ook nooit uit zichzelf beginnen, dan moet ik meedoen en dan vindt hij het pas leuk.
    Het handwerk heb ik wel degelijk in de genen, mijn moeder en mijn oma waren ook altijd bezig!
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij Geert duurde het echt even voordat hij het geduld had, maar nu met 7 gaat dat helemaal prima!

      Verwijderen
  3. Leuk al die creativiteit!
    Mijn ouders waren geen van beiden echt creatief, hoewel mijn moeder wel eens een trui breide of een enkele keer iets anders creatiefs deed was dat nooit op een ontspannen manier. Geforceerde creativiteit laten we maar zeggen, omdat 'iedereen' het deed. Ikzelf ben daarentegen al van kind af aan altijd met haak- en breinaalden in de weer, met potloden, stofjes, ach eigenlijk alles wat op mijn pad kwam ;)
    En ook mijn dochter is zeer creatief. Dus of het erfelijk is weet ik niet.... Ik heb het iig niet van mijn ouders maar mijn dochter dan misschien wel van mij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo grappig. Is het dan spontaan erfelijk? :) Leuk hoor frobelen met je dochter!

      Verwijderen
  4. Erfelijk? Geen idee, zou best kunnen. Mijn oma breide en haakte, mijn moeder is door mij weer enthousiast gemaakt en ook weer flink aan de slag. Dus ja...kan best een genenkwestie zijn. Ik zou zeggen: 'Geniet ervan!'

    BeantwoordenVerwijderen

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx