woensdag 2 september 2015

Review: Furls Raspberry Swirl Crochet Hook




 
 
 
*This is NOT an affiliation post. All opinions are mine*

Man wat heb ik lang zitten dubben en kwijlen op de Furls website. Sinds ik ze voor het eerst zag bij Moogly en Wink was ik verliefd. Is zo'n haaknaald wat voor mij? Is het het geld waard?
Ik vind zat ook te dubben over de Alpha houten haaknaalden echt prachtig, maar ja, die prijs!

De Candy Shop "resin" haaknaalden lagen wel in mijn budget, dus toen ik door mijn mini-verkoopjes weer een bedrag had gespaard nam ik de stap en bestelde ik een Furls Raspberry Swirl haaknaald, dat is een 4.0 mm naald.

Hij kwam na ongeveer 3 weken aan in een prachtig doosje.

En ik was verliefd. De vorm vond ik gek, maar nam me voor om hem vaak te gebruiken en er aan te wennen. Want, supermooi!!! Ik maakte letterlijk een sprongetje en bewonderde hem van alle kanten. Glitters!

De meeste mensen houden een haaknaald vast als een pen (denk ik) en dit soort haaknaalden zijn in mijn ogen meer voor meshouder, ja toch? Dus ik paste mijn manier van haken aan. Onwennig begon ik met de haaknaald als een mes te hanteren!

Gedurende vakantie gebruikte ik hem voor mijn nieuwe aankomende ontwerp.

Mijn mening?

Hij is even wennen, maar hij ligt prettig in de hand. Ik denk niet dat je deze haaknaald met alle soorten garens kunt gebruiken want ik merkte met een bolletje katoen dat hij een beetje piepte (maar dat moet ik nog een beetje uitproberen).

Voordelen:
- Bestaat uit 1 stuk dus geen naden of koppen die ergens uit kunnen vallen
- Net iets groter handvat waardoor je je naald iets meer ontspannen vasthoudt
- Supermooi
- Gelijkere steken (je krijgt meer ritme in het maken van steken lijkt wel)

Nadelen:
- Echt WENNEN. Niet echt een nadeel, maar je werkt anders met deze naald. Tijdens het haken moet je hem wat meer rollen om je steken te maken (dat leerde ik van iemand anders die zweert bij deze naalden)
- Toch wel duur
- Ik heb het idee dat de maat niet klopt. Ik heb hem hierboven naast mijn Tulip Etimo 4 mm gehouden. Hij lijkt me breder!

Ik denk dat mijn Furls naald een groeiende liefde moet zijn, want ik ben een tikkeltje kritisch. Het was niet meteen superfijn om mee te haken omdat ik zo moest wennen. Maar ik moet zeggen dat ik op een mes-manier fijn vind werken dus ik ga deze naald vaker gebruiken

Voor degenen die metaal fijner vinden heb ik goed nieuws. Furls heeft sinds kort een nieuwe haaknaald die a) goedkoper is om te maken en b) meer in de lijn ligt van de bekendere ergonomische haaknaalden maar wel met de Furls vorm. Ik deed mee aan de pre-order en ik hoop binnenkort de Odyssey vast te kunnen houden! Dus je hoort nog meer binnenkort!

Wat vind je van deze naald? Ben je misschien trotse eigenaar van een Furls naald? Wat vind je er van? Is het het bedrag waard?

xx

Barbara
~~~~

I once saw this lovely hook at Moogly and Wink and it triggered my interest. I love the shape but I have been contemplating and scrolling through the Furls website for a long long time before I decided to take the plunge. I was a bit scared though. Were they worth the money? Will they arrive in one piece in the Netherlands.
I had to decide between the gorgeous Alpha wooden hooks and a Candy Shop resin hook.

So I saved up some money from selling patterns and closed my eyes and ordered a Furls Raspberry Swirl hook in size G.

It arrived, in one piece, after three weeks in the cutest box ever.

I was utterly in love. It's pink, it has a bit of sparkle, and the only "weird" thing was the shape. I thought I could get used to that and I was already planning on using it a lot. I literally squealed when I opened it. It had glitter in it.

Most people are penholders when it comes to holding a hook, but this hook is more directed to knife holders. I had to get used to holding it completely different since I am a penholder from the start. I really liked how it felt, but it was a bit difficult to get used to different movements.

During my vacation I tested this hook and compared it to my beloved Tulip Etimo hook.

My opinion?

Pros:
- It's one piece, no seams or things to fall off
- The handle is bigger so it is more relaxed to hold i.e. you can crochet longer
- Pretty!!!
- My stitches were more even

Cons:
- I really really had to get used to it. I learned you have to make a kind of rolling (towards you) motion to used this hook
- The price
- I am not sure, but I think the size is a bit off. I am holding it next to my Tulip 4mm and it should be the same size. It looks bigger to me!

Although there are a few cons I think I am going to love this brand. They have hired a guy to make their Alpha hooks (you can find the seller on Etsy as well) and they are quick with answering questions (I emailed them before my purchase) and the service is great. These are lifetime keepers.

I will work more with these hooks and I am happy to say that Furls is now making a new type of hook, the Odyssey. This hook will be cheaper and looking more like a regular ergonomic hook but with the Furls shape. I pre-ordered two sizes and they should be arriving in a few weeks. So there will be more Furls news!!

What do you think? Are you an owner of a Furls hook? Do you like it? Is a Furls hook worth the money or not?

4 opmerkingen:

  1. Oh, die is leuk! Ik haak altijd op de 'mes'-manier, dus dat zou voor mij niet zo wennen zijn. Hij gaat op mijn verlanglijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is vast net wat je gewend bent qua vasthouden van de haaknaald. Na alles wat ik heb uitgeprobeerd blijf ik bij de Glover Amour. Deze haaknaalden zien er wel mooi en bijzonder uit.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij ziet er echt geweldig uit! Maar het lijkt me niet fijn haken. En dat samen met de prijs maakt dat ik hem nooit besteld heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er superleuk uit precies een klosje om te kantklossen,ik blijf toch de mijne maar gebruiken die ik al 40 jaar gewend ben heb geen geduld om ermee te leren haken .Groetjes Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx